Een effectieve campagne: tien tips voor creatieve radiocommercials

Adverteren op Radio Rijnmond is en blijft een krachtig middel om je boodschap over te brengen bij een breed publiek en daarmee je imago flink te versterken. Het succes van zo’n campagne is echter ook sterk afhankelijk van de creativiteit en effectiviteit van de radiocommercial(s). Gelukkig kan Rijnmond je volledig ontzorgen bij de productie van professionele commercials, maar om je vast wat op weg te helpen delen we in dit blog tien waardevolle tips.

Deze post is geschreven in samenwerking met CommercialDeal.

Radio reclame Rijnmond

1. Ken je doel en doelgroep

Voordat je begint met het schrijven van een script voor je radiocommercial(s), is het essentieel om het doel van je commercial(s) te bepalen. Oftewel: wat moet de campagne opleveren? Wil je meer naamsbekendheid, wil je personeel werven of mensen naar een evenement trekken? Zodra je weet wat je doel is, kun je bepalen wat belangrijk is voor de radiocommercials en wat niet. Ook belangrijk: weet wie jouw doelgroep is. Breng hun behoeften en interesses in kaart, zodat je de boodschap kunt aanpassen aan wat hen aanspreekt.

2. Houd het kort en krachtig

Radiocommercials hebben een beperkte tijd om de boodschap over te brengen. Houd je script beknopt en focus op de essentie. Een pakkende boodschap die in korte tijd wordt overgebracht, blijft hangen bij luisteraar. Sla overbodige details over en focus je op één kernboodschap. Wil je meer boodschappen in één campagne communiceren? Kies dan voor verschillende commercials die afgewisseld worden.

3. Vertel een verhaal

Een radiocommercial waarin een kort verhaal of situatie wordt verwerkt doet het bewezen beter dan commercials waarin alleen USP’s van de adverteerder opgesomd worden. In een situatie, dilemma of verhaal kunnen luisteraars zich herkennen, of juist niet. Maar het zet de luisteraar in ieder geval aan het denken. Vertel een verhaal dat relevant is voor je product of dienst en zorg ervoor dat het de luisteraar raakt op een persoonlijk niveau.

4. Gebruik de juiste muziek of geluidseffecten

Doordat er bij radioreclames geen visuele elementen aanwezig zijn, moet het volledige verhaal in geluid worden verteld. Dat wil zeggen dat de boodschap en stem ondersteund moeten worden door de juiste thematische muziek (soundtrack) en eventueel aanvullende geluidseffecten. Zo ontstaat er eenheid in de commercial. Draaien er meerdere commercials in dezelfde campagne? Kies er dan voor om in alle commercials, voor de herkenbaarheid, dezelfde muziek en lijn aan te houden.

5. Herhaal de kernboodschap

Herhaling is de sleutel tot het vastzetten van je boodschap in het geheugen van de luisteraars. Zorg ervoor dat de kernboodschap meerdere keren wordt herhaald gedurende de commercial, maar op een natuurlijke en niet opdringerige manier. Een mooie kernboodschap laat je idealiter in de kop en de staart van de commercial terugkomen. 

6. Kies de juiste stem

Een goede radiospot laten maken valt of staat met de juiste stem. Een stem is zoveel meer dan een mooi geluid. Een goede stem is een professional in tekstbeleving, kan zich inleven in het merk en weet welke tone of voice past bij de campagne en de klant. De stem die je kiest voor je radiocommercial is van groot belang. Rijnmond helpt je met het kiezen van een stem die past bij je merkpersoonlijkheid en die de gewenste emotie kan overbrengen. Een professionele stemacteur kan het verschil maken. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een bekende Nederlander of Rotterdammer als stem. Onbewust ervaart een luisteraar een bekende stem als vertrouwd. 

7. Maak gebruik van humor

Een vleugje humor kan je radiocommercial onderscheiden en het leuk maken voor luisteraars. Zorg ervoor dat de humor relevant is voor je boodschap en dat het de beoogde doelgroep aanspreekt. Kies voor een stemacteur die goed past bij het humoristische karakter van de commercial. Ondersteun de boodschap met toepasselijke muziek en effecten en je hebt een dijk van een spot.

8. Voeg een duidelijke call-to-action toe

Laat je luisteraars weten wat je van hen verwacht na het beluisteren van de commercial. Voeg een duidelijke call-to-action toe, zoals het bezoeken van een website, solliciteren, kaarten kopen of jouw winkel bezoeken.

9. Let goed op de lengte

Wat scoort er beter, denk je? Een 10- of 15-seconden-commercial waarin je een specifieke boodschap snel moet opsommen in korte zinnen of juist een 20 seconden-commercial waarin je alle rust, tijd en ruimte hebt om jouw boodschap te vertellen en de luisteraar niet te overladen met veel informatie? Juist. Het laatste. Natuurlijk is een korte spot vele malen goedkoper, maar een spot waar rust en kalmte in zit is ook veel waard. Bepaal dus goed hoeveel tijd je nodig hebt om een creatief concept te bedenken. Herhaling is belangrijk, maar voldoende ruimte voor jouw boodschap minstens net zo.

10. Verschillende commercials

Let goed op dat je één boodschap per commercial vertelt. Een commercial waarin meerdere boodschappen en CTA’s verwerkt zitten, werkt niet. Dus bied je meerdere diensten, meerdere aanbiedingen of verschillende oplossingen aan? Ga dan voor een aantal commercials en wissel deze binnen dezelfde campagne af. Zorg wel dat deze verschillende commercials ongeveer hetzelfde klinken: in ieder geval voorzien van dezelfde soundtrack en voice-overs.

Bonustip: laat je door onze accountmanagers en creatievelingen adviseren over de vorm en opzet van jouw commercial.